30274284
STRESS AF MED MINDFULNESS I NATUREN

Naturterapi og mindfulness forebygger stress, healer og fordre personlig udvikling. Naturterapi er veldokumenteret mod stress og depression. Det er Mindfulness også – derfor laver jeg en kombination af disse 2 tilgange.

Der er en helt fysisk del, nemlig dét at stå, gå og bevæge sig i naturen; se, høre, dufte, smage, lytte – åbne sanserne op for det som der er, nu og her. Opdage foranderligheden, det skiftende landskab, de skiftende lyde, skønheden. Langsommelighed, tid og tålmodighed har vi naturligt adgang til i naturen. Det betyder vi bruger den del af nervesystemet som afspænder/afstresser – det hedder det parasympatiske nervesystem. Dvs. at vores puls og blodtryk falder og vores stresshormon, cortisol, bliver også lavere. Det har vi brug for, for at kunne bygge os selv op igen efter en stress - og/eller sygeperiode og det er vigtigt at kunne skabe ro ind imellem i en hektisk hverdag.

Vi vil lave meditative øvelser midt i den skønne natur, tune ind på åndedrættet, kroppen, sindet, lydene og alt dét, som er omkring os. 

Via opmærksomhed på åndedrættet har vi en direkte adgang til en helende faktor i os. At hvile sin opmærksomhed her, afstresser sindet og giver ro, nærvær og overskud på sigt. 

Hvad siger forskningen?

De gavnlige virkninger ved at opholde sig i naturen på forskellige måder er nærmest uendelige. Indtil videre har forskning i naturterapi fx. peget på, at:

- ophold i naturen reducerer symptomer på stress, angst og depression

- misbrugere har færre tilbagefald efter behandlingsophold i naturen

- patienter kommer sig hurtigere efter en operation, hvis de har udsigt til træer

- motion i naturen har større effekt end indendørs motion mod depression og andre psykiske  lidelser

- kontormedarbejdere der har udsigt til natur er gladere og sundere end dem, der ikke har

Når vi opholder os i naturen bruger vi en anden form for uanstrengt opmærksomhed, som udhviler vores mentale og opmærksomhedsmæssige ressourcer. Hvor vores moderne bymiljøer med alt ,hvad det indebærer, synes at tære på vores mentale ressourcer, så genopbygger naturen dem og fungerer på den måde som en slags genoplader.

Vi har også indbyggede neurokemiske mekanismer, der belønner os i form af udskillelse af dopamin og serotonin (vores egne hormoner som associeres med velvære og positive følelser) når vi bla. kigger på naturlandskaber. Mange af os får også en umiddelbar fornemmelse af mening og samhørrighed. Ja, så der er alle mulige gode grunde til at bruge naturen.

Praktisk: Vi mødes ved p-pladsen ved forsamlingshuset i Gjessø. HUSK at klæde dig godt på til vejret på dagen. Der vil kunne forekomme lettere kuperet terræn. Vi vil på turen nyde en varm drik og lidt snacks. ALLE kan være med uanset erfaring med mindfulness.

Mødegange: 25/3,1/4, 8/4, 15/4, 29/4 og d. 6/5 hver gang kl. 16.30 – 18.30. I alt 6 gange.

Pris: 800 kr. Der gives 30 % til +60, dvs. prisen er 560 kr. 

Tilmelding: Skriv en mail til mig på christinahmadsen1@gmail.com. Herefter modtager du en kvittering for din tilmelding. Senest tilmeling d. 18/3. 

VEL MØDT TIL NÆRVÆRENDE STUNDER SAMMEN 😊